Nieuw: afbeeldingen in Google Ads. Zo werkt het!

Gepubliceerd op: 07-06-2021

Eindelijk is het zover: het is mogelijk om zogenaamde beeldextensies in te schakelen bij zoekcampagnes in zowel Google Ads als Microsoft Ads! Als SEA-specialisten wachten we al een paar jaar op de introductie van afbeeldingen als deel van je advertentie. Telkens hoorden we geruchten voorbijkomen dat Google en Microsoft hiermee aan het testen waren, maar het werd maar niet uitgerold. Tot nu dus. Opmerkelijk genoeg heeft Microsoft deze functie eerder uitgerold voor de Nederlandse markt. Google Ads rolt het langzaam uit als bèta voor een aantal accounts in Nederland.

 

Wat zijn beeldextensies?

Beeldextensies zijn een type advertentie-extensie die je in kunt stellen in Google Ads of Microsoft Ads. Als je dit inschakelt, wordt er een kleine afbeelding vertoond naast de tekst van je zoekadvertentie in de zoekresultaten. Het is bedoeld als extraatje om je boodschap te versterken en om beter op te vallen binnen de zoekresultaten.

Waarom zou je deze extensie gebruiken?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: als ik echt op wil vallen met afbeeldingen, dan kies ik wel voor een visuele campagne type (zoals een display campagne) of een shopping-campagne waar je duidelijk je product kunt laten zien. Terecht. Maar er zijn ook enkele redenen waarom het handig is om beeldextensies te gebruiken. Deze licht ik graag toe.

1. Aandacht trekken

Beeldextensies zijn nieuw in de zoekresultaten. Ze zullen zeker de aandacht trekken als er opeens een afbeelding in een tekstadvertentie vertoond wordt. Gebruik je een pakkende afbeelding, dan heb je er nóg meer profijt van.

2. Ga de concurrentie aan

Heb je nu moeite met scoren in de zoekresultaten? Heb je last van veel concurrentie? Schakel dan beeldextensies in om tussen al jouw concurrenten op te vallen.

3. Verkrijg relevant verkeer

Soms zijn jouw diensten of producten moeilijk te omschrijven in een tekstadvertentie. Je hebt maar 30 karakters per kop en 90 karakters per beschrijving. Dat is niet veel ruimte. Een afbeelding kan boekdelen spreken. Door bijvoorbeeld afbeeldingen van jouw diensten toe te voegen, geef je een beter beeld van wat jouw bedrijf doet. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat de juiste mensen op de advertenties klikken.

4. Verhoog merkherkenning

Je kunt je merk goed versterken door een mooie, duidelijke en veelzeggende afbeelding toe te voegen.

Zijn er vereisten waar ik rekening mee moet houden?

Beeldextensies zijn nu als bèta uitgerold in Google Ads. In Microsoft Ads zijn ze in de meeste accounts in Nederland al beschikbaar. Pas als je toegang hebt, kun je ze natuurlijk inschakelen. Er zijn niet heel veel vereisten om rekening mee te houden, maar het is wel handig om een aantal dingen te weten.

  • Beeldextensies zijn gratis om in te schakelen. Je betaalt kosten per klik als iemand op een beeldextensie van jouw advertentie klikt, net als alle andere advertentie extensies.
  • Je kunt maximaal 20 afbeeldingen uploaden.
  • Er zijn voor Google Ads een aantal image quality requirements waar je rekening mee moet houden.
  • Het kan wel 5 werkdagen duren voordat je beeldextensies goedgekeurd en vertoond worden.
  • De makkelijkste afbeeldingen om te vertonen zijn vierkante (1×1) afbeeldingen. Voeg daarom meer vierkante afbeeldingen dan liggende afbeeldingen toe.

Het is aanbevolen om hoge kwaliteit afbeeldingen te gebruiken zodat je het meeste uit deze functie kunt halen.

Hoe schakel ik de extensie in?

Ben je net zo enthousiast als ik en wil je ook beeldextensies inschakelen om meer uit jouw zoekcampagnes te halen? Bekijk eerst of jouw account al toegang heeft. Zodra je toegang hebt zijn deze extensies voor zowel Microsoft Ads als Google Ads makkelijk in te schakelen onder het tabje extensies in de interface. Kies ervoor om een beeldextensie aan te maken en selecteer jouw afbeeldingen. Zorg wel dat ze voldoen aan bovenstaande vereisten. Klik op opslaan. Gefeliciteerd! Je hebt je eerste beeldextensie gemaakt.

Let op dat het wel even kan duren voordat de extensie daadwerkelijk goedgekeurd en vertoond wordt!

Zodra de beeldextensies vertoond worden, adviseer ik om de performance in de gaten te houden. Bekijk welke afbeeldingen het meest vertoond en geklikt worden en test met verschillende varianten.

Bron: Frankwatching.